Proficiat, je bent zwanger!

Zwangerschapsyoga werkt ontspannend, geeft je lichaam extra zorg en helpt je
om reeds tijdens de zwangerschap een hechte band op te bouwen met je baby!

Ontdek zwangerschapsyoga!

Zwangerschap en ontspanning

Dit is één van de meest ingrijpende en mooiste ervaringen in een vrouw haar bestaan. Je bent op -en top vrouw en het is prachtig om je kindje in je buik te voelen groeien. Niet alleen voor de moeder, maar ook voor het kind is het een zeer belangrijke periode. Door deze intense verbondenheid, is de baby in staat de moeder haar emoties te ervaren.

Maar er is zoveel meer dan de roze wolk. Lichamelijk, geestelijk en emotioneel verandert er zoveel dat het je soms overvalt. Tijdens de zwangerschap heeft jouw lichaam extra zorg nodig om het nieuwe leven te dragen, en te voelen en om jezelf hierbij te ontspannen en jezelf energiek te blijven voelen. Zwangerschapsyoga helpt je hierbij, en helpt je om BLIJ zwanger te zijn. Dit alles komt je ongeboren kindje zeer ten goede.

Zwangerschapsyoga helpt je om reeds tijdens de zwangerschap een hechte band op te bouwen met je baby. Een band, die jullie beiden helpt tijdens de bevalling en heel belangrijk is voor de hechting na de geboorte.

Er zijn nog veel mensen die denken dat zwangerschapsyoga zweverig is, maar het is juist heel erg praktisch.

Maak nu een afspraak!

Waarom zwangerschapsyoga

1. Ontspanning, relaxatie EN leniger, soepeler, krachtiger maken van het lichaam

Tijdens de lessenreeks leer je wonderlijke ontspanningstechnieken om tot rust te komen. Dit is niet alleen prettig voor jezelf, maar ook van groot belang voor je ongeboren baby. In een rustige buik, kan hij/zij lekker groeien…

Er zijn wetenschappelijke studies (en ik spreek uit eigen ervaring ) die aantonen dat er minder vroeggeboortes zijn door het beoefenen van yoga tijdens de zwangerschap omdat je heel bewust ademt, leert luisteren naar jezelf en je lichaam, en rustiger door het leven gaat. Dynamische en rustige bewegingen wisselen elkaar af.

Je krijgt je lichaam in een optimale conditie om de zwangerschap en bevalling fysiek en mentaal krachtig te doorlopen. We maken je bewust van spieren die tijdens de zwangerschap en bevalling een rol spelen. We versterken ook spieren zoals de rug-, been-, bekken-, en bekkenbodemspieren.

We leren je oefeningen om je lichaam te verzorgen en op te laden, soepel en krachtig te houden.
We leren je houdingen om het bekken en je baby maximale ruimte te geven.

2. In contact met je eigen lichaam, je eigen gevoelens en angsten

De ademhalings-en ontspanningsoefeningen helpen je om meer vertrouwen in je lichaam te krijgen en om ongewenste gedachten en angsten - die zeer normaal zijn tijdens de zwangerschap- los te laten. Je leert met angst en emoties omgaan, en je leert ze los te laten, en jezelf meer te vertrouwen. Je leert luisteren naar je eigen lichaam. Je leert je vrouwelijke oerkracht in jezelf op te roepen, en je leert jezelf ook diep te ontspannen.

3. Contact met je baby

Met specifieke ademhalingsoefeningen, maak je het contact met je baby nog intenser. Zwangerschapsyoga helpt je om reeds tijdens de zwangerschap een hechte band op te bouwen met je baby. Een band, die jullie beiden helpt tijdens de bevalling en heel belangrijk is voor de hechting na de geboorte.

4. Ademhaling

Je leert ademhalingstechnieken om tijdens je zwangerschap toe te passen om te ontspannen, maar ook om tijdens de weeën en de bevalling toe te passen. Zo leer je spanningen en weerstanden los te laten en te laten afvloeien. We leren je tevens de kracht van de klank te gebruiken.

5. Voorbereiding op weeën en bevalling

Wij werken gericht met houdingen en bewegingen om tijdens de zwangerschap je baby in de goede positie te laten draaien, die je tijdens de bevalling kunt gebruiken en die ook de pijn van de weeën beter opvangen.

We leren je om van pijn en spanning te evolueren naar intensiteit die uitmondt in kracht en overgave.

We doorlopen met jou het scenario van de weeën en het baren. We leren je verschillende houdingen om de werking van de weeën te stimuleren en bewegingen om toe te passen tijdens de weeën en de bevalling.

Ook krijg je tips voor een massage voor en tijdens de bevalling.

Zo leren we je om bewust en natuurlijk te baren, en om bewust in je vrouwelijke oerkracht te leren staan.

Vragen? Contacteer ons

Wie ben ik?

Ik ben Karolien, mama van een zoon en een dochter. Ik ben kinesist van opleiding, en ik heb me na mijn afstuderen in 2004 onder andere gespecialiseerd in de begeleiding van zwangere vrouwen en jonge moeders (pré -en postnatale kinesitherapie). Daarnaast werk ik ook intensief met kinderen: van baby’s tot jong volwassenen (www.kinderkinesist.be). Ik combineer deze passies in mijn Kinderpraktijk De Blokkendoos, met een job in het buitengewoon onderwijs.

Van mijn zoon ben ik 2 maanden te vroeg bevallen. Toen ik in 2015 opnieuw zwanger was, wilde ik dit ten alle tijden vermijden. Ik ben in 2015 de opleiding tot docente zwangerschapsyoga 2015-2016 gaan volgen bij Lut Van Melle in Gent. Ik heb zelf ervaren tijdens verschillende lessenreeksen wat zwangerschapsyoga doet met uw lichaam, en hoe een goede voorbereiding dit is op de bevalling. Eén dag voor de uitgerekende datum ben ik bevallen van mijn prachtige dochter, en dit zonder epidurale verdoving.

Ik ben ervan overtuigd dat ik door de zwangerschapsyoga heel mijn zwangerschap bewuster beleefd heb, en ik heb leren luisteren naar mijn lichaam, en naar mijn baby. Mijn dochter en ik, hebben samen gewerkt tijdens mijn bevalling, en op nog geen 3 uur tijd was ze geboren. Ik gun iedereen deze ervaring! Daar komt dus mijn interesse en passie van om zwangere vrouwen te inspireren om hun eigen keuzes te leren maken, om de zwangerschap bewuster te leren beleven, om een hechte band met je baby te leren creëren én om zo samen te leren werken naar een bevalling op ieders maat.

Interesse in zwangerschapsyoga? Neem contact op
Kinderkinesist Karolien Vaes

Praktisch

  • We gaan in de lessen geen houdingen aan nemen die fysiek zwaar zijn, of die schadelijk kunnen zijn. Heb je een medisch probleem, vraag dan eerst toestemming aan je gynaecoloog of vroedvrouw alvorens je aan de zwangerschapsyoga begint.
  • Je kan starten als je voorbij 12 weken bent. Dit omdat het lichaam het 1e trimester nog moet wennen aan de veranderingen, en je het best zoveel mogelijk kunt rusten zodat het lichaam haar werk kan doen. Je kan doorgaan tot de laatste snik van je zwangerschap.
  • Zwangerschapskussen meenemen en draag gemakkelijke kledij. Neem ook een badhanddoek mee om over de matras te leggen.
  • De groepen zijn klein en zijn snel volzet. Snel inschrijven is aangewezen.
  • We werken met reeksen met een minimaal en een maximaal aantal personen. Je schrijft in voor een volledige reeks. Als je een sessie niet kan bijwonen, dan kan deze niet ingehaald of terugbetaald worden. Je inschrijving is pas definitief na betaling.
  • Voor meer info omtrent een lessenreeks, stuur dan maar even een mailtje en dan hou ik u op de hoogte.

Contacteer ons voor de beschikbare data

contacteer mij

Karolien Vaes
Kinderpraktijk De Blokkendoos
Onze-Lieve-Vrouwstraat 59
3020 Herent

Tel. : 0479/35.58.34

E-mail :

Contact formulier